Fina motorika
Kaj je fina motorika in kako jo razvijamo?
Uporaba dlani in prstov je tako pogosta in samoumevna, da ji navadno ne posvečamo veliko pozornosti. Zaradi vsakodnevne uporabe se ne zavedamo kompleksnosti finih gibov, ki jih uporabljamo pri različnih spretnostih, kot sta pisanje in uporaba pribora.
Fina motorika vključuje uporabo manjših mišic rok, kot so mišice v zapestju in prstih. Te mišice skupaj z možgani nadzorujejo in usklajujejo gibanje dlani in prstov, ki jih uporabljamo pri različnih dejavnostih (npr. pisanje, striženje, sestavljanje kock ali sestavljank, šivanje ipd.).
Učinkovitost finomotoričnih gibov pomembno vpliva na kakovost, natančnost in hitrost izvajanja različnih opravil, pri katerih uporabljamo dlani in prste. Učinkovite finomotorične spretnosti zahtevajo dozorevanje številnih komponent, ki pomagajo rokovati s predmetom ali opravijo nalogo. Vključujejo koordinirano usklajevanje impulzov med možgani in malimi mišičnimi skupinami rok ter so povezane z razvojem grobe motorike. Potrebujemo jih tako pri šolskem delu kot tudi pri vsakodnevnih opravilih.
Nekaj šolskih dejavnosti, ki zajemajo uporabo fine motorike:
Drža pisala, barvic, čopičev (za spodbujanje pravilnih vzorcev držala pisanja lahko uporabite nastavke za pisala)
– pisanje in barvanje,
– sestavljanje kock,
– lepljenje in striženje,
– uporaba ravnila in merjenje,
– uporaba šestila.
Nekaj izvenšolskih dejavnosti, ki zajemajo uporabo fine motorike:
– umivanje in ščetkanje zob,
– uporaba jedilnega pribora,
– zavezovanje čevljev,
– zapiranje zadrg in zapenjanje gumbov,
– nizanje predmetov na nit,
– sestavljanje kock,
– uporaba računalniške miške.
Težave pri fini motoriki
Finomotorične spretnosti so bistvenega pomena za usvajanje in opravljanje tako vsakodnevnih kot šolskih nalog in zadolžitev. Zaradi pomanjkanja zmožnosti opravljanja teh nalog in zadolžitev lahko trpi otrokovo samospoštovanje, ogrožena je njegova šolska uspešnost, njegove zmožnosti igre pa so omejene. Prav tako otroci s težavami na področju fine motorike težko razvijejo ustrezno neodvisnost pri skrbi zase (samostojno oblačenje, obuvanje, umivanje in prehranjevanje).
Kako lahko prepoznamo težave na področju fine motorike?
V predšolskem obdobju se otroci radi igrajo z različnimi materiali, sestavljajo sestavljanke, nizajo predmete ipd. Če otrok težko sodeluje oz. se izogiba dejavnostim, kjer je potrebna uporaba fine motorike, je to lahko znak stiske, ki mu jo povzročajo finomotorične dejavnosti.
Med igro smo pozorni na:
– izogibanje nalogam, ki zahtevajo fino motoriko,
– izogibanje dejavnostim, kjer je potrebno sedenje (raje tečejo, se igrajo zunaj ipd.),
– zanimanje za “pasivne“ dejavnosti, kot je npr. gledanje televizije ali uporaba aplikacij na tabličnem računalniku, ki ne zahtevajo pogoste in spretne uporabe prstov,
– pomanjkanje zanimanja za delo s svinčnikom, lepilom, škarjami ipd.,
– naprošanje drugih, če jim lahko narišejo stvari,
– pomanjkanje vztrajnosti ob izzivih,
– čakanje na starše, da jih oblečejo ali jim poščetkajo zobe, namesto da bi te naloge poskusili opraviti sami,
Dejavnosti za spodbujanje razvoja fine motorike
V nadaljevanju je naštetih nekaj zabavnih dejavnosti, s katerimi lahko spodbujamo razvoj otrokove fine motorike.
Peka in okraševanje slaščic
Izdelava testa, oblikovanje slaščic in okraševanje vpliva na razvoj koordiniranega gibanja obeh rok, koordinacije oko-roka, prostorskih predstav in moči v rokah. Otrok se med peko lahko vključuje v različne dejavnosti:
– valjanje testa z valjarjem,
– ploščenje testa z roko,
– oblikovanje kroglic,
– oblikovanje klobasic in kačic,
– sipanje moke iz lončka v lonček,
– sejanje moke v veliko posodo,
– vlivanje mase v pekač,
– oblikovanje različnih oblik,
– okraševanje z bombončki ipd.
Uporaba ščipalk
Iz ščipalke lahko naredimo krokodilčka, krokodili pa so vedno lačni. Pripravite mu liste, vrvice ali druge naravne materiale, s katerimi bo nasitil svoj trebušček. Vaja krepi vidno-motorično koordinacijo in moč prstov.
Uporaba pincete
Tako kot ščipalke tudi dejavnosti s pinceto urijo pincetni prijem, ki je kasneje pomemben za usvajanje pravilne drža pisala. Otroci lahko s pinceto premeščajo manjše predmete (kamenčke ipd.) iz posodice v posodico.
Trganje in mečkanje lista papirja (najprej z obema, nato samo z eno roko)
Trganje lista papirja je pomembna dejavnost za razvoj moči v prstih in čvrstost pincetnega prijema. Če ima otrok s trganjem težave, mu lahko podprete roki in na začetku dejavnosti list trgate skupaj z njim. V kolikor ima šibek prijem in stisk, lahko poskusite tudi z drevesnim listom, ki ga je navadno nekoliko lažje raztrgati. Podobna dejavnost je tudi mečkanje papirja, ki spodbuja koordinirano gibanje prstov. Ko je otrok suveren pri mečkanju z obema rokama, naj poizkusi list zmečkati z vsako roko posebej. Če ga želite izzvati, naj nato zmečkan list z eno roko spravi nazaj v prvotno obliko.
Igranje z gumbi
Otrok lahko gumbe lepi na narisano sliko ali šiva na blago, vam pomaga zapeti vašo srajco, jih natika na vrvico ali naredi okusen sendvič – z gumbi ni nikoli dolgčas.
Uporaba vezalk
Vezalke so univerzalen pripomoček za razvoj fine motorike. Na vezalko lahko nizamo predmete, z njo pletemo različne vzorce, zavezujemo čevlje, zapenjamo jopice ipd. Ker ni čvrsta, se mora otrok naučiti, kjer jo prijeti, da bo lahko z njo ustrezno manipuliral. Spodbuja razvoj vidno-motorične koordinacije, prostorskih odnosov in koordiniranih gibov prstov. Pomagate si lahko tudi s slamicami ali testeninami, ki naj jih otrok natika na vrvico.
Uporaba vijakov in matic
Uporabo vijakov in matic pripisujemo delavcem in obrtnikom, vendar je zelo koristna in zaželena tudi med igro otrok. Otrok s primerjavo velikosti matice in vijaka razvija vidno-prostorsko predstavo, nato pa mora s preciznimi gibi matico ustrezno namestiti na vrh vijaka in jo nato priviti. Pri tem lahko uporablja tudi ključe ali druga orodja različnih velikosti.
Uporaba elastike
Za razvoj fine motorike in moči v prstih nam pride prav tudi čisto navadna kuhinjska elastika. Otrok si jo nadene na roko ali ovije okrog prstov in že ima »napravo« za krepitev mišic prstov.